Regio är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i svenska regionstäder. Bolaget grundades 2015 och samägs av Tredje AP-fonden och Brunswick Real Estate. Sedan start har klimatkraven varit både tydliga och höga – drivet av såväl bolagets ägare och medarbetare som marknaden och övriga intressenter. I december 2022 tog Regios styrelse ett beslut om att ansluta bolaget till Science Based Targets initiative – en organisation som validerar bolags klimatmål för att säkerställa att de är i linje med Parisavtalet. Redan några år tidigare hade man satt upp det ambitiösa målet om att reducera sina utsläpp med 50% från 2019 till 2030, inklusive Scope 1, 2 och 3.
– När vi anslöt oss till SBTi hade vi två år på oss att ta fram klimatmålen och få de validerade. För att vara effektiva valde vi att inleda arbetet med implementeringen samtidigt och har de senaste två åren arbetat parallellt med att dels ta fram målen, dels implementera de förändringar som krävs och kommer krävas av oss som bolag för att lyckas halvera våra utsläpp till 2030,” berättar Simon Iaffa Nylén, Hållbarhetschef på Regio och fortsätter:
Den här omställningen har involverat hela organisationen, från ledning till kommersiell förvaltning, teknisk förvaltning och projektutveckling. För att säkerställa att vi kunde ta oss an arbetet med all den specialistkompetens och samordning som krävs för att komma framåt valde vi att anlita en grupp av externa experter.
Hifab Advisory fick i uppdrag att bistå Regio i arbetet med att implementera målen i organisationen, ett uppdrag som innefattat såväl projektledning och förändringsledning som rådgivning kring strategiskt viktiga frågeställningar:
– Min roll som Hållbarhetschef handlar ofta om att zooma ut och ha ett paraplyperspektiv för att därefter gå ner på djupet igen och se vad som är applicerbart för Regio utifrån våra förutsättningar och behov. Därför är det varit väldigt värdefullt att kunna nyttja den kompetens och omvärldsbevakning som Hifab Advisory besitter. De kommer in med helt nya perspektiv som hjälper oss att navigera och hitta vår väg.
– Samarbetet har varit helt anpassat efter våra behov och sedan start har vi varit fokuserade på att inkludera och engagera hela organisationen. Som en del i det inledde vi samarbetet med olika workshops och dessa leddes föredömligt av teamet på Hifab. Det gav oss en bra start där vi lyckades skapa ett intresse och engagemang för det fortsatta arbetet. Efter första året, där vi hade haft en projektledare från Hifab Advisory med digitalt, så utvärderade vi och kom fram till att under år två istället ha en person fysiskt på plats. Det har varit viktigt att lyckas få till informella samtal och täta samarbeten med olika delar av teamet på Regio och genom att ha en projektledare på plats sänkte vi trösklarna för att lyckas med det. Det är dessutom en komplex resa – vi har ett tydligt huvudprojekt men i det ingår olika moment och delprojekt. Hifab har varit ett otroligt stöd i detta och hjälpt oss att navigera och fatta strategiskt viktiga beslut.
Nu har vi haft ett samarbete i cirka två år och har lyckats få igång hela förändringsmaskineriet. Vi är inte klara men vi har en tydlig riktning som är väl implementerad genom hela Regios organisation och det ger oss en bra grund att jobba vidare med. Den här resan handlar inte bara om att nå målen utan även om att förstå det komplexa i att ta sig dit. Det handlar om att identifiera och dra nytta av de möjligheter som dyker upp samtidigt som man hanterar utmaningar som uppstår. Här har Hifab Advisory varit en avgörande faktor då de har haft en överblick och kunnat balansera mellan det korta och långa perspektivet – och framförallt stärkt vår förmåga att kunna göra detsamma, säger Simon och avslutar:
För mig är det viktigt att det finns ett genuint och personligt driv hos de individer jag väljer att samarbeta med, samtidigt som det också måste finnas glädje och entusiasm. Det känner jag tydligt med Hifab Advisory. Det är ett bolag som drivs av att ligga i framkant och göra skillnad och det gör att kunskapen är extremt hög. Vi har sedan start haft ett samarbete som har präglats av positivitet och framåtanda – och det har gett oss de resultaten vi önskade.