I mitten av december fick Hifab äran att välkomna en delegation från Bangladesh till Stockholm. Det var kunden Roads and Highways Department i Bangladesh (motsvarande Trafikverket) som var på studiebesök i Sverige för att ta del av hur vi arbetar med infrastruktur och vägbyggen.
Roads and Highways Department (RHD) är ansvariga för byggnation och underhåll av alla större vägar över hela Bangladesh. Myndighetens målsättning är att skapa säkra, kostnadseffektiva och väl underhållna vägnätverk.
Rezaul Karim jobbar som “Additional Chief Engineer” på RHD och för honom var det första gången som han besökte Europa och Sverige.
– När jag tittar på era vägar och på trafiken så ser allt så lugnt ut. Inga trafikpoliser behövs! Det är skillnad på vårt hemland. Där bor det 17 gånger fler människor på en yta som är som en tredjedel av Sverige. Det är klart att det blir lätt trafikkaos.
RHD ansvarar för de större vägarna i Bangladesh, totalt ca 22 000 km. En av de stora frågorna är hur trafiksituationen i de större städerna ska hanteras på ett smidigt sätt. Som inspiration fick gruppen från RHD besöka bland annat bygget av Förbifart Stockholm och bygget vid Akalla samt Slussen, projekt som Hifab är engagerade i.
Hifabs kvalitetschef, Vassilios Vassiliadis, följde med gruppen på en guidad tur ner i tunnlarna vid Slussens nya bussdepå där stora sprängningsarbeten pågår.
– Gruppen som var på studiebesök var alla ingenjörer och de var mycket intresserade av alla tekniska detaljer och hur processen fortlöpte. Det var roligt att kunna visa upp ett sådant stort projekt och rundvandringen uppskattades mycket.
Gruppen fick även chansen att besöka projektet Nya Lilla Lidingöbron – en av Sveriges längsta järnvägsbroar som också byggs för gång- och cykeltrafik, mellan Stockholm och Lidingö.
Masuda Begum jobbar som “Senior Assistant Chief, Economic Relations Division”, på RHD, Ministry of Finance konstaterade följande:
– Det är spännande att se hur man bygger en bro under sådana tuffa väderförhållanden. Vi har många utmaningar i våra infrastrukturprojekt men minusgrader behöver vi i alla fall inte tampas med.
Det var en nöjd, men trött grupp som efter två intensiva dagar tackade för sig och åkte vidare med tåget. Nu väntade först ett stopp hos Hifab i Malmö för att sen ta sig vidare till Köpenhamn.