Teknikpartnern Bravida har under drygt fem år byggt om och utvecklat sitt huvudkontor i Stockholm. Projektet har genomsyrats av visionen om att skapa flexibilitet i såväl arbetsmiljöer som för framtida expansion och samtidigt stärka gemenskapen mellan företagets olika avdelningar.
I samband med ombyggnationen har företaget genomgått en omfattande förändringsresa som Hifab har varit med och stöttat i. Bravida har gått från en blandning av cellkontor och ett fast kontorslandskap till en aktivitetsbaserad arbetsmiljö på huvudkontoret.
Bravidas marknadschef Marie Agélii har varit med sen start och gör en summering av projektet:
– Vi kan klappa oss på axeln och konstatera att vi har gjort ett gediget arbete. Vi började med att analysera och utreda vårt befintliga kontor och besökte även andra lokaler. Vi genomförde arbetsplatsmätningar och vi tittade på var våra medarbetare bor och hur deras resväg till kontoret såg ut. Med all information på bordet tog vi beslutet om att sitta kvar. Vi kom till slutsatsen att utifrån våra behov nu och framöver på flera års sikt så är platsen den optimala.
Hifab Lokalutveckling involverades och har hjälpt till med bland annat genomförande av chefs- och medarbetarworkshops, projekt- och referensgruppsmöten och informationsspridning.
Lena Åberg är projekt- och förändringsledare på Hifab Lokalutveckling och har under flera år varit involverad i Bravidas kontorsutveckling.
– Att ändra ett arbetssätt är inte något du gör över en natt. Det tar tid och tålamod – för alla inblandade. Många har svårt att visualisera hur det ska bli när man går från cellkontor till aktivitetsbaserad miljö och vi möts ofta av en viss skepsis i sådana här projekt. Men då gäller det att: involvera medarbetare, informera mera och gör det i etapper. I Bravidas fall kunde vi bygga färdigt ett första våningsplan och när medarbetarna fick se hur fint det blev, och testa den öppna arbetsmiljön, så släppte oron hos de flesta.
Precis när kontoret stod klart svepte tyvärr Corona-pandemin in över världen och gjorde att invigningen fick skjutas fram på obestämd tid. Marie Agélii är ändå försiktigt optimistisk:
– Eftersom kontoret är så stort och luftigt och bra planerat har vi med några små justeringar kunnat erbjuda våra medarbetare att arbeta på plats på kontoret. Men nu längtar vi ju såklart tills vi kan öppna upp mer storskaligt. Vi vill bjuda in externa gäster och givetvis vill vi i större utsträckning testa hur det går att samverka över våra olika verksamheter i den nya arbetsmiljön. Snart så!
Vad är du mest nöjd med?
– Dels tycker jag att vi har nått vår målsättning om att skapa ett kontor som har flexibla lokaler där vi kan välkomna alla och expandera. Sen är jag mycket nöjd över vårt sätt att få med våra medarbetare på tåget och tillsammans har vi skapat engagemang och samhörighet. Vi har fått till en inspirerande arbetsplats och jag märker att våra medarbetare är stolta, avslutar Marie Agélii.
Klicka här för att ta del av Marie Agéliis tips om vad du bör tänka på om din organisation planerar att byta till ett aktivitetsbaserat kontor.